torsdag 5 september 2013

Uppdatering kring Pirrekurrs Khador & sent omsider om Lincon 2013.

Det har efterfrågats lite olika saker. Dels vad som hänt med mina tankar om att lägga ner Khador och starta upp en annan fraktion, men även om hur det gick på Lincon. Det här är väl en blandning av de två. Dessutom blev jag lite skrivpepp när Dan Alf valde att INTE lägga upp sina battle reports från UK Masters här. Skäms på dig!

Khador

Jag har ju som ni vet lagt mina Khador i malpåse (eller rent fysiskt så ligger de i en verktygslåda som jag köpt begagnad på en loppis i Linghem). Jag har bestämt mig för att inte starta någon ny fraktion. Dessutom köpte jag på mig en massa Doom Reavers från Fredrik Spåre och jag har proxat Butcher3 i ett par matcher. Han är askul. Så nu är Khador på igen för Pierre.

Lincon 2013

Länge tänkte jag skriva ner lite om mina matcher därifrån, men tiden har gått så nu blir det istället en summering av vad jag minns.

Trots att jag redan innan sagt att jag inte tänkte vara med och arrangera i år så drog det lite i arrangörstarmen. Så bara en månad efter att mitt tredje barn (min andra dotter, Juno) fötts så stod jag där med bil och släp. Åkandes till Katrineholm och Norrköping för att hämta saker och terräng. Jag, Johan "Johan_A" Adamsson och min äldsta son (även min enda son, Moses snart 5 år) gled in på Linconområdet och lastade av.

Jag hade sedan tidigare bestämt att jag bara skulle vara med på den lilla pretournament turneringen. Anledningen var att det viktigaste hela helgen var att vara med Moses och träffa medlemmarna ur Legion 501 Nordic Garrison och att det antagligen skulle krocka med den stora turneringen. Nu krockade det inte, men Moses var mycket nöjd över att få träffa R2-D2, high fivea med en tie fighter pilot och posera med en Blood Angels Space Marine. Sithlorden tyckte han var lite töntig. Han hade ju helst velat träffa Yoda eller Chewbacca, men det gick tyvärr inte då de inte var där.

Då Akenkasets ordinarie småspelsanordnare Stefan "LeSaboteur" Hallberg inte hade anordnat några småspel i år (han var lite inne på ett spel om att bygga sin egna Rappfigur, den självklara fortsttningen på förra årets Rappspelet, men det blev inget) så föll lotten på mig. Lite snabbt improviserade jag mitt Haley möter Fem Myror spel. En ska bort helt enkelt. Bilderna var:

Haley2 (eller på bilden var det Haley1, men vafan)

En mekanisk arm

Doctor Who

Svenska arméns gamla vintermössa, även käönd som en fårfitta.

Många svar kom det. Jag kommer inte längre ihåg alla men vill ändå ge en eloge till David Berggren som hade ett riktigt genomtänkt och bra svar, men som jag tyvärr inte kommer ihåg. Lösningen som jag hade tänkt var i alla fall att armen skulle bort. Haley HAR en mekanisk arm, men hon kontrollerar tiden (symboliserat av en Timelord, Doctor Who) och hon tvingar folk att forfeitta (fårfitta) sin movement eller action. Kul kille va? Det är som om jag vore infödd Göteborgare.

Så hur gick det i turneringen?

Jag gick 2-2 med en Midaslista som jag inte kommer ihåg. Första vann jag mot Ironjens och pSorscha när jag hade världens flyt och fick in ett tidigt skott på Sorscha med en Gun Boar som jag boostade och gjorde lite skada. När jag hade typ inget kvar så fick jag in en Hex Blast på henne också och slog asbra så jag fick död på ishäxan. Trettio sekunder senare tog tiden slut.

Andra vann jag mot Godfather. Det var sjukt orättvist. Hela min armé bara dog mot hans Menoth. Sedan featade jag fram min armé igen. Av misstag ställde jag min armé i zonen. Sedan tog tiden slut och vi började räkna. Ingen hade control poäng, eftersom hela armén kom tillbaka hade jag allt kvar, medans jag lyckats ha ihjäl en Reckoner för honom. Dessutom så hade jag stora delar av battlegroupen i zonen. En rolig anekdot kring detta är att när min son Moses var på besök senare så träffade vi Tobbe/Godfather. Jag hade ju pikat Tobbe flera gånger under konventet för hans förlust och berättade för Moses om att jag hade vunnit mot honom. Ironi är svårförståeligt för en 4,5 åring och han blev nästan tårögd och kramade mig för att han var så stolt. Sorry Tobbe för den scenen, men jag fattade inte riktigt vad som hände. En orättvis seger är ändock en seger.

Sedan mötte jag Fejdruks Legion och det gick ganska bra till en början, men så dog allt för mig.

Slutligen mötte jag Superrunes Retribution tror jag. Jag har alltid haft svårt med de arga alverna och har nog aldrig vunnit mot dem, så inte heller den här gången.

Jag spelade även två slömatcher eller så kallade pick-up games med Midas under helgen. En vinst mot eHaley på 50 pts och sedan en till vinst mot Menoth (kommer inte ihåg castern), även den på 50pts. Jag kommer inte ihåg vad mina motståndare hette, men det var den där snygga gröna Cygnararmén. Jag har spelat mot honom tidigare med Carver mot eHaley och vann även då. Trevlig kille i alla fall som hängde med några andra trevliga killar som jag inte heller kommer ihåg namnet på idag, en av dem pratade jag bara engelska med i alla fall så jag hoppas att han inte är svensktalande för isådana fall har jag gjort bprt mig ordentligt.

Menothliraren var en för mig helt ny bekantskap, men även han var en trevlig typ, och det här säger jag inte bara för att jag vann mot dem. Det är kul att träffa nya genuint trevliga människor, ännu roligare att även vinna mot dem, men det är bara lite extra strössel i min varma choklad.

Resten av konventet hjälpte jag arrangörerna lite grann, spelade X-wing där mina rebeller fick spöa lite imperialister, spelade två nya spel; Zombicide och The Resistance, knöt nya bekantskaper, upprätthöll gamla bekantskaper och började med ett nytt kortspel, L5R. Jag fick även en hel del gamla böcker och spel sålda och egentligen var det bara en sak som blev fel. Jag hade tänkt gå på ett föredrag om sexism i rollspel (tror jag det var), ett berömvärt initiativ då jag anser att vår hobby ofta ligger efter när det gäller könsroller. I bästa fall så är den bara en spegling av samhället i stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar