onsdag 13 februari 2013

Pirrekurr Does LBK Tour del 3.

Okej, nu har jag jobbat klart. Så dags för fortsättningen av de här battlerapportsen.



Pirrekurr Does LBK Tour del 3.


Jag hann knappt andas innan det var dags för nästa match. Nu blev jag lottad mot en trevlig ny bekantskap som heter Christoffer "Tadaotoko" Andersson. Han är ny till spelet och spelar Mercs. Han hade en lista med typ allt han äger. Den såg ut så här typ:

Captain Damiano (*6pts)
* Vanguard (5pts)
* Nomad (6pts)
Cylena Raefyll & Nyss Hunters (Cylena and 5 Grunts) (7pts)
Greygore Boomhowler & Co. (Boomhowler and 9 Grunts) (9pts)
Horgenhold Forge Guard (Leader and 5 Grunts) (5pts)
Steelhead Halberdiers (Leader and 9 Grunts) (6pts)
Steelhead Heavy Cavalry (Leader and 2 Grunts) (6pts)
Rhupert Carvolo, Piper of Ord (2pts)
Wrong-Eye & Snapjaw (9pts)
* Bull Snapper (3pts)


Den uppmärksamme lägger märke till att det är för mycket poäng. Det kan bero på att jag minns något fel. Jag har slängt ihop listan ur minnet som inte är perfekt. Däremot är det ett nybörjarfel som jag märkte när jag slängde ihop listan på Forward Kommander. Om det är Highborn så får man inte ha med Wrong-Eye & Snapjaw med Bull Snapper, men om det är Four Star får man inte ha med Horgenhold Forge Guard. Jag har skickat ett meddelande till Christoffer för att påpeka detta i all välmenlighet. Vi har alla gjort fel i listor i början.



Vi spelade i alla fall scenario 10? Det var ringar och flyttbara objektiv i alla fall.

Jag spelade min Carverlista.Jag repostar den här ifall ni har glömt den:


Lista 1. The Golden Horde Tier 4.
Lord Carver (*6pts)
* Road Hog (9pts)
* Road Hog (9pts)
* Gun Boar (5pts)
* Razor Boar (2pts)
* Razor Boar (2pts)
*Targ (2pts)
Rorsch & Brine (9pts)
Farrow Brigands (Leader and 5 Grunts) (4pts)
Farrow Brigands (Leader and 5 Grunts) (4pts)
Farrow Brigands (Leader and 5 Grunts) (4pts)
Farrow Slaughterhousers (Leader and 5 Grunt) (6pts)


Tierbonusarna är som följer:
1. En Brigand enhet får Advance Deploy.
2. Rorsch får billigare bestar i sin Battlegroup, och hela armén får Pathfinder sin första runda.
3. Brigander blir en poäng billigare.
4. Carvers Battlegroup får Advance Move.


Christoffer började och han avancerade med submergade krokodiler (W-E & Snapjaw). Sprang upp med Hillebardjärerna med reform på sig, ja, i stort sett avancerade med hela sin armé. Damiano stor i bakre ledet med Nomaden och Bull Snappern i närheten. Vanguarden med Sure Foot avancerade omringad av Boomhowlers.

Min första runda bestod av att längst till vänster hade jag min AD enhet brigander som deployat vid en kulle. De gick upp på den och sköt ner på hillebardjärerna. Sedan kom en Razor Boar och Slaughterhousers footsloggade lite brevid dem. Sedan var vi redan på mitten av min armé. Där assaultfailchargeade jag mot en hillebarsnubbe för att sätta eld på Snapjaw som var bakom och var submergad. Sedan stod carver och skrek Batten Down the Hatches och Mobility (helt uppenbart gjorde han det först, men jag går från vänster till höger här). Sedan kom en till Road Hog som tände eld på en massa Boomhowlers och motståndarens objektiv. Den elden slocknade direkt och kunde inte skada objektivet på länge, men det var ett coolt move.



Fan vad najs det är med Road Hogs i Carver's tier 4 lista, särskilt om man går tvåa. Att deploya 10" in, ha Advance Move 5", sedan kasta Mobility för 2", och att sedan forcea mig för Full Boar för 2" till, och slutligen göra en pathfinder charge på 5+3" och skjuta 10" med eldkastaren gör att jag kan tända eld på saker upp till 37" från min bordskant. Det är långt.

Nu tillbaka till slaget. Vid Road Hogen någonstans hade jag min Gun Boar som gick fram i någon slags krater. Bakom mina bestar kom en till enhet brigander, sedan sprang Brine och bakom honom Rorsh. De, tillsammans med en Razor Boar som sprang framför dem och en enhet brigander till fick det ärofulla uppdraget att stoppa Cylena och hennes Nyssar som försökte ta sig runt på den flanken.

Min vana trogen kan jag beskriva vad som hände i slaget sektion för sektion istället för runda för runda. På min vänster flank crumblade mina brigander, min Razor Boar och mina Slaughterhousers till slut. Dock tog jag med mig två av hans tre kavallerister och nästan alla hillebardjärer.

I mitten vann jag slutligen måste jag nog säga. Forge Guard fick in en charge på min ena Road Hog och slog ihjäl den, men blev sedan själva mycket decimerade av brigander som supportade in från min högerflank. Jag hade ihjäl Wrong-Eye och slapp då Snapjaw, båda brann hela slaget.

På högerflanken dödade Rorsch de flesta Nyss med Diversionary Tactics, viket gjorde Brine fri att ge sig på Bull Snappern och sedan Vanguarden. Min Razor Boar frenzyade på en Nyss och själa Cylena sköt jag ner med Rorsch rundan innan.

Carver dominerade min offensiva zon.

Jag tog ledningen med 2-1 i CP, och helt plötsligt när Christoffer slog över klockan hade han 23 sekunder kvar tror jag, medan jag hade mellan åtta och tio minuter. Lite trist att vi pausade klockan vid ett tillfälle och missade sätta igång den. Det var till min fördel, men handlade om kanske en minut.

Jag rensade då ut hela bordet från höger till vänster, eller försökte i alla fall. Jag lyckades inte rensa zonen helt, men kan inte komma ihåg vad som var kvar. Rent teoretiskt kanske jag skulle ha 2 till CP där, men ibland gör man fel. När jag slog över klockan till honom så var han blixtsnabb och drog in med Damiano i sin zon för att dominera den tillbaka och ta ledningen med 3-1 i CP. Sedan stod han på 11 sekunder.

Min kvarvarande Road Hog gick fram och kastade in den sista kavalleristen på Nomaden för att även klippa Damiano som stod där och dominerade hans offensiva zon. Sedan sprang jag in i hans zon med Brine och Gun Boar och slog över klockan. Här tog jag ledningen med 4-3 i CP. Han började rulla tärningar men dog på deathclock. Jag hade strax under fem minuter kvar på min klocka har jag för mig.

Så här i efterhand funderar jag på om vi scorear CP en gång till när han dör på tid, i sådana fall skulle jag ha tagit 5 CP i denna macth, men vinst på tid med 4-3 i CP.

Om ni väntar ska ni få den sista delen om LBK touren. Då utlovar jag ännu en match med Lord Carver, Bringer of Most Massive destruction, Esquire III. Denna gång mot Nemo3 med en jävla massa el. Jag utlovar en tajt match med brinnande blårockar, söndermikrade fläskkotletter och annat småplock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar