torsdag 19 april 2012

Grisiga Listor till Lincon





Jag har suttit och funderat kring mina listor till Lincon. Först hade jag tänkt spela Khador och spela Harkevich och eIrusk. Dock insåg jag direkt att jag aldrig skulle hinna måla upp det utan jag blir tvungen att spela Minions. Då jag bara äger farrow modeller så är det dem som gäller. Då har jag tre warlocks att välja emellan:
  1. Lord Carver. Enkel att spela, rättfram med lite shenanigans. Bra både med infanteri och bestar. Tålig och slår hårt, buffar mina bestar till astronomiska höjder. Den warlock jag spelat mest.
  2. Dr Arkadius. På pappret den bästa warlocken att spela med mycket bestar. I verkligeten assvår att hantera. Jag har aldrig vunnit en match med honom. Han är vek och tål ingenting, han har ett magiskt närstridsvapenvapen som bara kan skada living models.
  3. Sturm & Drang. Den "nya" warlocken. Tricksig. Bra på att skydda infanteri med Deflection under Sturm och ashård med bestar under Drang med både Goad och Pack Hunters. På mediumbas utan mediuminfanteri att screena honom med.

Först väljer jag Carver. Egentligen på ren rutin. Sedan väljer jag inte helt oväntat Sturm & Drang. Listorna kommer vara snarlika eftersom jag inte har så mycket att välja på. Farrow över lag kan hantera högt ARM, men har svårt med högt DEF. Det är därför man egentligen ska spela med en gatorlista, men jag är som jag sedan tidigare sagt en subpartisan, dessutom är jag kär i känslan kring farrows, men inte riktigt lika impad av gators känsla.

Jag har spelat Carver massor av gånger och väljer därför att först göra en Sturm & Drang lista. Ska jag spela Thornfall Alliance eller Tier? Jag beslutar mig slutligen för en tier 3 Split Decision lista. Det ger mig +1 på starting rolls, Advance move till Slaughterhousers samt antingen +2 SPD på alla mina bestar runda ett om jag väljer att spela med Drang runda ett, eller att Sturm får ha sina två upkeeps in play om jag väljer honom.

Det jag ger upp är att jag inte får ha tre enheter Slaughterhousers som jag drömt om, men det är okej då jag inte skulle hinna måla upp en tredje enhet ändå. Dessutom tappar jag Advance deploy på mina infaterienheter.

Den Dynamiska Duon
Sturm & Drangs feat är ju egentligen bara riktigt bra mot andra Hordes. Särskilt besttunga listor. Det funkar dock även ganska bra mot Warmachinelistor med många jacks, eller med shenanigans som kräver att man pumpar upp en jack ordentligt. Med en Fury på 7 så kan min dynamiska duo köra ganska många bestar och den slutgiltiga listan ser ut så här:


Sturm & Drang +5
Gun Boar "Joshi" 5
War Hog "Pommac" 8
War Hog "Roffelmaraudre" 8
War Hog "Goldie" 8
Targ 2
Rorsh & Brine 9
Max Bone Grinders 3
Slaughterhousers 6
Slaughterhousers 6

Reinforcements:
Gun Boar "Kaffe" 5
Gun Boar "Chocolat" 5

Lord Karvare
Lord Carver, Bringer of Most Massive Destruction Esquire III (japp, han heter så) är en megalomanisk grisherre. Han har döpt sitt svärd till Hand of God (HoG), han skjuter med ett avsågat hagelgevär och han har enligt rykten skrivit en egen bok om sig själv. Här har jag lite svårare att bestämma mig. Jag är i alla fall säker på att jag inte ska spela honom i en tierlista då jag bara har en enhet brigander. Som Thornfall Alliance lista får jag Advanced deployment på allt mitt infanteri.


Det här är jag i alla fall det jag är säker på att jag ska ha:
Lord Carver +6
Gun Boar "Joshi" 5
War Hog "Pommac" 8
War Hog "Roffelmaraudre" 8
War Hog "Goldie" 8
Max Brigands 8
Slaughterhousers 6
Slaughterhousers 6
Saxon Orrick 2

Reinforcements:
Gun Boar "Kaffe" 5
Gun Boar "Chocolat" 5

Det lämnar 5 poäng. Där funderade jag från början att ha Alten Ashley för 2 poäng och en razorback för 3 poäng. Dock vacklade jag och tänkte byta ut Razorbacken mot Gudrun the Wanderer. Sedan vacklade jag ännu mer efter ett samtal med Dan "Styvis" Alf och funderade på att ha Alten Ashley och en max enhet med Bone Grinders. 6 modeller för 3 poäng är värt om så enbart för att vara i vägen.

Alten och jag har inte riktigt kommit överens någonsin och därför funderade jag ett tag på att byta ut honom mot en minimum enhet Bone Grinders. Då skulle jag kunna ha en minimum och en maximum enhet Bone Grinders. Det är 10 kroppar för 5 poäng med två magiska boltar, något som verkligen saknas hos farrows. Sedan har jag även funderat kring att flytta upp en till Gun Boar i listan och istället ha Alten Ashley och Gudrun/Razorback som reinforcements. Många svåra beslut måste tas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar