fredag 13 april 2012

Match 3 och 4: Örebro Road Fight



Jag har inte haft tid att skriva ner allt så istället för att strunta i rapporten och lämna den halvfärdig så skriver jag färdigt den i snabb och dålig takt. Hellre halvdåligt avslut än inget avslut alls.

I tredje omgången mötte jag Carl Rydén, en Khadorspelare som var så tuff att han fick en japansk themesong redan 1979 från Yellow Magic Orchestra, kallad Rydeen ( http://www.youtube.com/watch?v=sk6o4GWFIV8 ).  Scenariot var Demolition, så vi hade varsin cirkel på varsin planhalva som vi skulle försvara, alternativt låta warcastern komma in i mitten och hålla ett interaktivt objektiv. Carl hade en Sorscha2-lista och något mer  (kanske någon Irusk?), jag valde eAspy hade som primärt mål att inte bli featad---> CRA-dödad av en miljard Winter Guard. Det här skulle kunna vara hans lista efter att jag pusslat ihop lite information från bilderna jag tog, det kanske inte alls stämmer överens med verkligheten.
Forward Kommander Sorscha (*6pts)
* Berserker (6pts)
* Destroyer (9pts)
* Juggernaut (7pts)
* War dog (1pts)
Battle Mechaniks (Leader and 3 Grunts) (2pts)
Great Bears of Gallowswood (5pts)
Greylord Ternion (Leader and 2 Grunts) (4pts)
Winter Guard Infantry (Leader and 9 Grunts) (6pts)
* Winter Guard Infantry Officer & Standard (2pts)
* 1 Winter Guard Infantry Rocketeer (1pts)
Alexia, Mistress of the Witchfire (4pts)
Kovnik Jozef Grigorovich (2pts)
Manhunter (2pts)
Manhunter (2pts)
Yuri the Axe (3pts)

Purged!
Snabb recap av matchen är att eAspy gömmer sig vid ett hus större delen av matchen, jag gömmer stora delar av armén bakom moln och tvingar fram lite winter guard som sprayar hejvilt. En del banes av olika sorter dör för mig, men jag får in en Purge från en Bile Thrall som äter upp 8 WGI om jag räknar rätt på fotot. Hurra för mig!
Andra höjdpunkter är när Gerlak, min allra sämsta figur om jag ska se till alla gången han har misslyckats med något. Mr Dubbelett chargar någon battle mechanik, jag påpekar för Carl att "Kolla nu när Gerlak misslyckas, han gör aldrig något!", följt av att Gerlak äter upp ett gäng mechaniks, WGI, någon grey lord och slår en en träff på Sorscha som gör ungefär 6 skada. Annars featar jag sent i spelet för att ta ut hans 2 jacks i hopp om att skrapa ihop lite AP ifall att matchen skulle ta slut på tid, jag hade chans på att ta ett CP om Sorscha inte hade Wind Rushat in i zonen som Tartarus, Gerlak och några bane knights försökte rensa på fiender.
Carl kör en astuff manöver och Wind Rushar iväg Sorscha, kastar Boundless Charge på Sorscha, chargar en Bile Thrall som stod för nära eAspy, Featar och slår eAspy, träffar men gör inte mycket skada, tror att det kan vara totalt 4-6 skada. I min runda så moppar jag upp zonen på det som hindrade mig från att hålla den, eAspy slår ett slag för rättvisa mot Sorscha, träffar, boostar skadan och jag rullar rättvist högt på skadeslaget så hon stryker med.

Det här var helt klart den roligaste matchen under turneringen, Calle var supertrevlig och spelade bra. 5 av 5 tärningar i betyg.



Blodig match med blodigt avslut.

 44444444
Sista matchen var mot Alexander Jegendal, aka Greenlock, aka Father of 6-10, aka Stockholm Terror. Alex och jag har inte spelat mot varandra tidigare såvitt jag vet, men vi har talats vid under flera turneringar och jag vet att han är en vass spelare. Hans listor var pIrusk (så jävla ball caster men så jävla jobbig att möta) och pButcher. pButcher är en sådan caster som jag har teoretiserat om sedan tidigare med mina listor och han tillhör den där skaran av casters som jag inte vill möta alls med mina Cryx.  Alex läste mina tankar och satte direkt upp pButcher i mitt ansikte, skrattade hånfullt och började deploya. Alex lista var något i stil med "allt som internet anser vara bra med Khador". Scenariot var något flank-aktigt, jag deployade inte under flank-reglerna och när jag fick det påpekat för mig så panikade jag och skyfflade in mina saker inom min deploy.  Uruselt av mig och väldigt avgörande.
Sämsta deployen evar.

Första turerna var mycket springande, men Alex sprang in Fenris nära kanten av zonen han skulle hålla och lyckades binda upp onödigt många bane thralls för mig, samt täcka av Tartarus chargelane till en Drakhun. Jag blir utmanövrerad genom att få en ful hästgubbe i nyllet och Alex tar tidigt ett control point och sätter därmed press på matchen. I det här läget hade jag svårt att se hur jag skulle kunna få tag i ett eget CP så jag försökte hitta en öppning till Butcher, tyvärr stod en mängd WGI framför honom. Min skarlock räddade dagen för mig när den träffade en WGI på ett tärningsslag på 8, fick in en Excarnate
Finish him! Öppen motorväg för banebussen!
som omvandlade den stackars WGI till en ny och ball Bile Thrall. Denna Bile Thrall lunkade skata framåt, Purge:ade och rensade bort en mängd WGI samt 2 Great Bears (den tredje dog av Corrosion i början av nästa runda) och jag hade någorlunda fri sikt till Butcher. eAspy kör, boostar en Parasite som träffar på 10, glömmer bort att köra Withershadow först för att ge Puppet Strings (rulla om valfria tärningar på attackslag) till eAspy. Jag rullar 2-2-2 och missar, featar fram 10 hurtiga Banes av olika sorter och sedan Teleportera slarvigt. Tartarus får Puppet Strings och Withershadow ställer sig dåligt till, chargar och gör sig själv till åtlöje genom att inte få in så mycket skada på Butcher. Butcher har i det här läget DEF 19 tack vare Iron Flesh och en ful hund som står i närheten, och kanske ARM 22? Min Bane Thrall Officer chargar och får in en superb skada ( 6-6-6-4 tror jag?) som lämnar Butcher på 3 skada. Värt att nämna är att Parasite ger minus 3 ARM så hade jag fått in den så hade jag vunnit redan där, men ack, sånt är livet. Övriga Banes chargar in, men 8 försök att rulla 11 för att träffa gick dessvärre inte in. Butcher överlever, försöker charga en Hellbound:ad eAspy men får inte göra det, chargar istället en medlem av Withershadow och köper attacker mot eAspy tills han dör. Svettig match som jag fumlade bort med dåliga placeringar men nästan räddade tack vare ohyggligt bra tärningsrull. Värt att nämna är att jag glömde att ta in mina reinforcements hela matchen, störande!

Alex vann hela turneringen, Johan A kom på andra plats för att han hade dödat 1 AP mer än mig, haha, och jag stoltserade på tredje plats.  Jag har sedan turneringar trimmat upp mina listor lite efter att ha insett vissa brister men framförallt så har jag försökt ta lärdom av dom misstag jag gjorde. Sista matchen var helt enkelt förlorad för att jag gjorde för många misstag medan Alex spelade bättre och gjorde inga stora misstag. Turneringen var rolig, bordet som jag spelade på 3 gånger i rad hade några hala kullar som jag inte gillade men det är inte så mycket att göra åt det. Nästa gång jag åker på turnering blir LinCon där jag kommer slåss på 35pts med antingen Cryx eller Legion. Troligen Cryx, men kanske inte med just Terminus/eAspy då jag har spelat dom så mycket på sistone. Den som lever får se. Tack till alla som läste (båda två).

/aDan

3 kommentarer:

  1. Precis lagom till fikat också, hurra! Ena läsarhalvan tackar och bockar. Ser fram mot att inte möta Terminus/As2 på LinCon.

    SvaraRadera
  2. Nästa gång ni åker på äventyr får ni fråga Ross om han vill med! Ni verkar haft riktigt skoj.

    /Ross

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sluta Ross. Du fick ju hänga med oss ett par dagar 2004. Du verkar bara desperat och needy när du klänger så här.

      Radera