lördag 23 mars 2013

Ambivalent kring min plats i WarmaHordes.


 

 
Vad nu säger ni. Vad håller den där Pierre på med. Skriva någon slags självransakande rant med existentiella frågor blandat med spel. Har hans gubbiga bitterhet till slut tagit övertaget? Men nej så är det inte.

Jag kan tillstå att Gargantuans för mig är en stor besvikelse, även om jag nu speltestat Midas en match och han var verkligen kul att rocka loss med. Jag har ju som de flesta vet en fabläss för Farrow som kanske inte riktigt är frisk. Jag har målat mina som skära tamgrisar med rustningar i rosa och brons. Till detta har jag en rosa bricka, rosa gummigrisar som furymarkörer, två uppsättningar rosa tärningar (förpackningen med 36 var för små, så jag köpte en ny förpackning med 16 större tärningar) osv. Jag har medvetet valt bort Gatormen eftersom jag helt enkelt inte har gillat estetiken. Jag föredrar helt enkelt bioniska grisar framför vodookrokodiler.



När det blev klart att krokodilerna skulle få en Bog Trog caster bestämde jag mig dock för att starta upp dem också, vilket jag ska göra. Jag har köpt på mig en del av Styvis gamla krokodiler från Arlaharen, men har ännu ingen caster. Det ska dock bli en Rask vad det lider. Införskaffandet och några smärre modifieringar ligger dock ute på entreprenad för tillfället.

Trots bara fyra släpp till Minions i Gargantuans så är jag ändå intresserad av denna den sämsta av alla fraktioner. Det är ju en fascination jag alltid har haft. Jag spelade Dark Elves när de var kassa, slutade med det när de blev bra, jag spelade Imperial Guard tills flyers introducerades i 40k och jag spelade Space Orks i gamla 40k (med början i Rogue Trader reglerna, det ni kids, så gammal är jag) under tiden det fanns Virus Bombs som kunde döda min armé efter deployment innan runda 1 (inte så balanserat).

Men nu är det inte det som jag egentligen vill prata om idag. Utan jag ska prata om att jag står inför ett vägskäl inom WarmaHordes. Jag vet att jag ska behålla mina Minions även om de suger, för jag älskar modellerna och fraktionen trots allt. Vad jag ska diskutera nu är min andra fraktion, Khador.

Jag tvekade länge inför att ge mig in i en Warmachinefraktion över huvud taget. Men när Harkevich släpptes kände jag att det var dags. Jag föll direkt och skaffade en 35 pts tier 4 lista. Det skulle inte bli mer men som ni vet stannar det sällan där. Snart var listan uppe i 50 pts och efter ett par inköp av begagnade saker på tradera satt jag på lite blandade Khador pryttlar. Efter det har det rullat på.

Nu sitter jag där med en förmögenhet investerad i Khador och har egentligen aldrig haft riktigt kul när jag spelat dem. Jag har nästan uteslutande valt sämre val hela tiden. Det tog ett bra tag innan jag köpte en Dödsstjärna till exempel. Inte för att jag inte ville ha den i spelet, utan för att det är fula modeller och jag inte direkt känner något för dem.

Samtidigt är jag nöjd med det jag målat. Jag kommer aldrig bli en David Berggren, Christian Aas, Jonatan Ross eller Emilio Miranda när jag ska måla, de har för övrigt målat de arméer som är mina personliga favoriter inom touren. Men trots detta och trots att jag dippar mina modeller så är jag nöjd med dem. Särskilt som jag har en speciell sorts bokstavskombination som gör att jag hellre spelar med omålat än sådant som andra har målat.

Hur som helst så hamnade jag i en situation där Johan_A är skyldig mig 1000 kronor och jag sa att han skulle köpa mig en Conquest för pengarna. Som tur är så är ju Johans förmåga att följa instruktioner fortfarande nedsatt sedan hans födsel så han failade med detta och hade inte fixat det när jag fick min uppenbarelse. Jag tycker inte om att spela Khador. Jag vill inte spela stora infanterienheter. Jag är inte ens säker på att jag vill använda mig av fokussystemet. Jag vill gärna ha lite mer fippel och synergier än hur det ser ut i klassiska Khadorlistor.

Jag har varit inne på det här spåret tidigare i diskussioner med Dan då han frågat om jag vill låna hans Legion eller Cryx ett tag. Men då jag inte gillar lånade modeller och avskyr Legions estetik så avstod jag och fortsatte investera i Khador istället.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag funderar på att sälja av armén, men det känns så ovärt att jag nästan hellre stopper den i malpåse. Någon dag kanske jag vill spela den. Och att spela Harkevich, Vlad3 och eIrusk är i alla fall ganska kul även om det inte är så kompetativt. Om inte annat är det väl trevligt att ha lite mer att spela med om 10 år när grabben är stor nog att spela. Jag kan ju berätta att jag har en rejäl samlargen och har forfarande kvar hela min Imperial Guard armé, Dark Elf armé, Pan-Oceanians och Behemoth Orcs.

Samtidigt vet jag inte om jag vill satsa alla mina ägg i Minionskorgen. För även om jag älskar den så är den inte särskilt kompetativ. Jag har förvisso utropat 2013 till Year of the Clownfish med Rask, men jag hade ändå tänkt ta det lite lugnt.

Jag funderar alltså på att starta något nytt och bara packa in mina Khador i förrådet. Följande funderar jag på:

Trollbloods.
Jag skulle kunna måla dem effektfullt i samma rosa schema som mina Minions. Jag har ett kärleksförhållande till Jarl. Han kan vara coolaste warlocken i spelet och de fick massor med ascoola och bra grejer i Gargantuans. Jag gillar även cartoony stilen och trots att det går emot den gängse meningen i Akenkaset har jag alltid gillat indianer.

Circle.
Den fraktion jag valde mellan när jag till slut valde Khador. Allt som Khador inte är. Jag kan även måla dem coolt i rosa. Jag har en dröm om en fungerande Cassiuslista. Tyvärr har ju min granne Ross precis börjat spela dem och jag är inte säker på att jag vill spela samma fraktion som honom en gång till.

Protectorate.
Jag vann en gång en startbox till Protectorate i Speltidningen Fenix. Den bytte jag mot Infintymodeller eftersom jag hatar stora axelskydd. Däremot gillar jag fluffet, spelstilen (mycket jacks) och har länge funderat på att måla en hel armé i guld som jag dippar. Det skulle kunna fungera.

Cryx.
I teorin har Cryx allt det som jag vill ha. Fippel och synergier. I verkligheten är det nog egentligen inte jag helt enkelt.

Merceneries.
Jag har ju mycket till en Mercarmé redan. Samtidigt tror jag att det kan vara lite för begränsande för mig att spela Mercs och Minions. Vad skulle jag få ut av det egentligen?

Convergence of Cyriss.
Jag gillar estetiken och även här kan jag få måla guld om jag vill. Dessutom ser det kul ut med ett nytt sätt att spela Warmachine med de specialregler de har. Men jag är mycket tveksam till att ge mig in i ännu en ny fraktion med vad det betyder av skevhet i spelbalans. Det känns lite som att starta Minions igen. Dessutom är jag inte så förtjust i matematiker även om jag gillar robotar.

Vi får se vad som händer, men nu fick jag i alla fall lufta mina tankar och känslor på ett semiöppet sätt samtidigt som jag kunde uppdatera bloggen lite grann. Det troliga är väl att jag helt enkelt stoppar in Khador i skåpet och satsar på Minions i år.

Jag ska ju ändå ha ett tredje barn om tio dagar vad det innebär av mindre inkomster och ökade utgifter. Jag kan berätta för den hågade att de tio pappadagar som man får ta ut i samband med ett barns födelse inte har någon begränsning i timmar. Jag som arbetar i skift om 23-25 timmar med sovande jour i mitten får alltså vara hemma i cirka en månad. Tyvärr så får jag ju bara 75% av tio dagar av Försäkringskassan i ersättning (min ersättningsnivå per dag är iof lite högre än de som arbetar raka veckor) så jag förlorar cirka 10000 kronor på att vara hemma, men samtidigt så vet jag ju sen föregående två barn att det verkligen är värt att vara hemma så mycket när ens barn är så litet. Det är en ynnest som är få förunnat. Semesterresor och liknande kan vi vänta något år med, vårt nya barn föds nu.

3 kommentarer:

  1. Mitt råd, som du ju redan vet egentligen eftersom vi snackat om det:

    Sälj Khador. Känner du inte för dem så är de nog inte din grej

    Välj INTE Cyriss. De kan vara det nya Cryx men troligen är de undermåliga och du har redan en sådan faktion om du behåller Farrow.

    Börja att så sakteliga samla på en faktion du verkligen lockas av HELHETEN av. Och som är någorlunda komplett. Spelar väl inte så stor roll om det är Hordes eller Warmchine egentligen.

    Cryx och Mercs verkar mer teoretiskt tilltalande än med hjärtat om jag ska tolka vad du säger. Circle spelar ju Ross som är den du spelar mest med.

    Det lämnar Circle, Trollbloods och Menoth. Du får väl cirkla de idéerna ytterligare lite.

    Och som du vet, de pengar du får för Khador måste ju investeras i nya hobbyprodukter, Så funkar det helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Tjocka indiantroll i rosa låter så fantastiskt att jag rent av skulle kunna sponsra projektet...

    Typ såhär.
    http://distilleryimage9.s3.amazonaws.com/ac1e758293d411e2be0322000a9f38f1_7.jpg

    SvaraRadera
  3. Inte precis snabbt på bollen, men vad hände med planerna här :)?

    SvaraRadera