onsdag 10 oktober 2012

Sturm & Drang får smaka lila tidshäxa aka Purple Rain


Det uppdateras så jäkla sällan, så jag tänkte varför inte skriva ihop en snabb rapport om min träningsmatch idag. När jag satt på vårdcentralen med min öronsjuka dotter och läste facebook så insåg jag att den nya lokala förmågan Fredrik "Fejdruk" Rabén sökte en sparringpartner för kvällen. Jag visste sedan tidigare att han är nystartad med Cygnar och spelar eHaley. Jag tänkte, vad fan. Jag behöver ett par testrundor med Sturm & Drang. Cygnar är väl inget drömmotstånd, men någonting ska jag väl lära mig av detta. Sagt och gjort, jag svarade på hans annons på facebook och klockan 18.00 var det på.

När jag kom lite tidigt så var det ju Warhammerkväll på lokalen. Mats och Magnus satt och kastade goblins och riddare på varandra. Jag blev glatt överraskad av att de sa att de pratat om mig precis. De tyckte det var lite konstigt att jag löst ett stämpelkort med tio gånger som gäller i ett år, men att jag aldrig använt det. Jag vet sa jag, det gick ut för två veckor sedan. Vi räknade snabbt ut att jag sammanlagt betalat 2250 kronor i avgifter till LBK och har spelat där 4 gånger inklusive ikväll.

Snart dök Fejdruk upp med sina snajdiga lila Cygnar. Hans lista såg ut som följer (typ):

eHaley +5
*Stormclad (bondad) 10
*Minuteman 5
*Thorn 8
*Squire 2
Jorneyman Warcaster 3
Black 13th 4
Gorman Di Wulfe 2
Max Sword Knights 6






Jag spelade följande lista:

Sturm & Drang +5
*War Hog 8
*Road Hog 8(9)
*Road Hog 8(9)
*Targ 2
Min Bonegrinders 2
Slaughterhousers 6
Slaughterhousers 6


Det är en tier 4 lista med följande bonusar:
*1 pts billigare Road Hogs
*+1 på Start rullet
*Slaughterhousers får Advance move
*Om jag spelar Drang runda 1 får alla bestar +2 i speed runda 1. Om jag väljer att spela Sturm runda 1 får jag ha mina upkeeps in play från start (det är Watcher & Vision).

Så vad hände då denna onsdagskväll? Jo jag vann rullet och valde sida, med en skog och en obstruction på min sida, så fick han ha en kulle och en obstruction på sin. Mest för att jag inte orkade flytta mina grejer till andra sidan, men också för att jag ville elda saker min runda ett.

Han avancerade och sprang med sword knights. Jag sprang med Slaughterhousers, en enhet på varje flank. De vänstra mot en Minuteman och de högra mot Sword Knights och Thorn. I mitten sprang War Hogen 12" (Jag hade för första gången någonsin valt Drang runda 1). Båda Road Hogsen assaultfailchargeade och jag dödade en Sword Knight och tände eld på en med mina 22" eldkastare. Drang avancerade i mitten bakom War Hogen och Targ försökte kasta ancilliary attack på en Road Hog men nådde inte.

Nästa runda kom det hårt. Stormcladen chargeade en Road Hog. Slog ihjäl den, Sword Knights sprang i vägen och Haley featade allt utom Targ för mig. Black 13 och Minuteman tog hand om alla vänstra Slaughterhousers utom en.

Sedan var det min tur. Först fick jag röra min ensamma Slaughterhouser som gck och låste upp en Sword Knight i dennes backarc. Sedan var det övriga Slaughterhousers tur. Fem av dem sprang lite bakom hans linjer på flanken medan en sprang in och band upp 3 Sword Knights som hade någon typ av taktiksnack med varandra. War Hogen gick närmare Stormcladen, Road Hogen stod still och eldade Sword Knights. Han dödade typ 1. Sedan aktiverade jag Sturm, Telekinesade mig själv 2", kastade Brainfreeze (Hans sprayvapen) på Sword Knights och dödade en. Sturm kastade sedan Watcher och featade. Nu kunde han inte arca med Thorn nästa runda, eller ge mer än 1 fokus till Thorn och Stormcladen. Slutligen gick Targ fram och sköt med Road Hogen och dödade en till Sword Knight.

Motståndaren svarade med att chargea in i Road Hogen med Thorn. Jag watchar bort honom, tar emot en free strike som gör ont, men skjuter sedan fullt boostad eld på Thorn och dödar en till Sword Knight. Stormcladen dödar inte War Hogen, Black 13 dödar den ensamma SLaughterhousern och mina Bone Grinders samt tar en control point (jag har inte gått igenom vad vi spelade men det var Process of Elimination). Haley har avancerat för att supporta Stormcladen med någon töntig spell. Targ klarar dessutom 3 tough slag. Han är ju som bekant extra tuff eftersom han är en autistisk, kutryggig farrow. Detta ger honom dessutom lite mera i speed, defence och armour. Helt logiskt.

Jag inser att jag kommer autoförlora om jag inte contestar zonen som Black 13 står i. Samtidigt kan jag antagligen komma åt Haley med åtminstonde en spray, men kanske också en Obliteration. För att göra en lång historia kort. Jag går på caster kill med autoförlust om jag missar. Sedan tappar jag fokus. Särskilt missnöjd är jag med hur jag använder Drang. Jag bli till slut stånde med en Road Hog i närstrid, ca 10" ifrån Haley. Jag utnyttjar assaultreglerna som ett proffs och failcahrgear henne. jag tjänar kanske 5-6 mm på det och assaultar med eldkastaren. Jag når med kanske 3 mm till godo. Jag boostar träffen och träffar (måste slå 11 på 3 tärningar). Sedan räknar vi ut att jag måste slå 17 i skada för att vinna. Jag slår 15!

Haley står och brinner med 2 boxar kvar. Jag tackar för en god match och vi snackar lite medan vi packar ihop. Sedan, hemma inser jag att scenariot inte funkar så, utan spelet skulle ha fortsatt med att han skulle slå om han fortsatte brinna eller inte. Nu är det ju så att han slog ett sådant slag efteråt och slog en etta så han skulle ha överlevt. I alla fall om man väljer att ha det snäva sättet att se på verkligheten. I vilket fall erkänner jag mig besegrad och är lite skrajsen över att se att det har startats två nya, schysst målade Cygnarlistor i Linköping nyligen. Båda spelar eHaley och jag hatar den lilla, lilla tidsslynan.

Tack för en god och trevlig match Fredrik.

1 kommentar:

  1. Jo tack. Spelade 4 matcher i rad mot eHaley. Bra med övning. Zerkhova står på 2-1 mot henne.

    SvaraRadera