tisdag 19 oktober 2010

Lessons in Protectiv fit

Har den senaste tiden lyckats pressa in 3 matcher mot Dan (Sveriges bästa Legionspelare!) Alf de senaste två veckorna. Har slutat i 2 vinnster och en förlust. Dan har börjat polera sin eLylyth lista innehållandes två Ravagores som tämligen kräks ut AOE:s under feat-turen. Allt för att finjustera inför vår turnering. Själv har jag gått helt åt det andra hållet och testat olika listor och casters i varje match. Men en sak har bestått: Mulg.

Han må vara långsam, han må vara ett vandrande berg, han må kosta 12p, men vid gudarna levererar han! Han letar sig inte alls in i alla mina listor, men han har på något sätt blivit kvar sedan den första vinnsten förra torsdagen.

Han spelar lite olika roller i de listor jag har testat. Med eMadrak är han en "endgame" figur som rullar in när man redan har slagits några rundor. I en eHoarluck tier 4 lista som jag testade idag är han bland det första som når fronten, och det med bara speed 4.
Naturligtvis kommer han bäst till rätt med Hoarluck som ger honom en gratis attack och kan "goada" honom framåt, likt en gigantisk Molik Kharn. Men det som jag tycker gör honom värd att ta med de flesta casters är "protectiv fit". I korta ordalag så får han gå och slå så fort hans caster blivit skadad. Väldigt frustrerande för motståndare som gillar att ta "potshots" mot min caster. Och vem gillar inte det mer än eLylyth? Så naturligtvis så "protectiv fittade" (pun intended) jag mig in i närstrid med henne när hon trodde hon skulle få skjuta ihjäl eMadrak. Nästa runda var hon död. På vägen fram hade jag klubbat ihjäl en Ravagor och Teraph om jag inte minns fel. I dagens match fick Dan inte ens spela sin andra runda efter att Mulgmissilen goadat sig in i närstrid från 16 inch avstånd.

Han blir mer och mer en favorit inför turneringen... gäller bara att fundera ut vilken caster som jag ska köra med honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar