måndag 25 oktober 2010

Battlereport Legion vs. Khador

För första gången upplåter jag bloggen till en gästkrönikör. Först ut är Dan Alf, aka. "Styvis" aka. "Glödande gubbhatt" (och nej, det är inte felstavat!)  aka. "Pommac". Kärt barn har många namn... Han låter oss väl smaka av en battlereport från hans andra ligamatch. Håll till godo!
 
//Webmaserrrrrn
 
 
Wööwööö gästinlägg!

Igår spelades det äntligen en ny ligamatch för min del. För er som har läst Akenkasetbloggen tidigare så vet ni kanske att Stefan mötte mig i första ligamatchen när han försöka muta alla med mackor och fika, men mutan bet inte och Legionen fick sig en vinst.

För det första var jag tvungen att välja en lista att spela och efter lite MSN-debatt med Mutantias så blev det en Tier 4 Absylonia lista. Absylonia är rolig på pappret men jag klarar inte av att spela henne särskilt bra, jag castar 3 upkeeps första rundan och sedan blir det att cirkulera Upkeeps eller kasta Animusar (det svenska ordet). Featet ser ju bra ut på pappret också tills man inser att allt som står och slår på warbeasts oftast dödar dom, så en full heal är sällan värt det. Nåväl, listan blev såhär:

Absylonia
Raek
Carnivean
Angelius
Scythean
2 Harriers
1 Shredder
2 Forsaken

Tierlistan ger advance deploy på mina lessers och advance move på 2 warbeasts, samt -1 kostnad på alla heavies.

Motståndet var dagen var Djävulen från Nyköping, krankungen Mattias Klemse. Han hade precis spelat mot Tommy Runesson, Finspångs stolthet. Båda spelade Khador, Tommy med en pVlad + en miljard Berzerkers och Klemse med en blandad kompott Karchev. Klemses lista har ni här:

Karchev the Terrible
Decimator
Drago
Juggernaut
Iron Fang Pikemen (Leader and 5 Grunts)
Iron Fang Pikemen Officer & Standard
Winter Guard Infantry (Leader and 6 Grunts)
Winter Guard Infantry Officer & Standard
1 Winter Guard Infantry Rocketeer
Kovnik Jozef Grigorovich

Vi rullar för sida och jag vinner den, väljer den närmsta sidan för att jag är lat och deployar i ordning mina saker, ofattbart nog så deployar Klemse också. Såhär såg det ut efter deploy, advance deploy och advance move.
 
Vem ställer containrar mitt ute i vildmarken?

 Min runda ett så kastar jag Playing God på Raek, Carnivore på Scythean och Forced Evolution på Angeliusen. Jag tänkte utnyttja kullen och få hög def mot skytte med Angeliusen och slängde Tenacity på den också med min Shredder. Klemse dundrar fram med sina saker.

Klemse gör sig redo att snärta till motståndaren med mätstickan.

Jag lägger märke till att Karchev står bakom alla jacks och Klemse slängde Sidearms istället för Tow, då kan jag börja bli lite modig i min runda 2. Det första jag gör är att binda upp några pikemen med en harrier (den sprang på sina vingar). Sedan positionerar jag mig så att jag förhoppningsvis får in första chargen då det ser rätt knöligt ut för Klemse att få in en Tow-charge, och om han Tow:ar och castar Unearthly Rage samt +2 spd från Arcantrik Turbine så så står han med "bara" arm 19. Hej hå, hoppas! Som tur var valde Klemse att försöka ta bort min Harrier, som tog en smäll men stod kvar med 4 liv. Winterguard drog in en fet CRA rakt in i Angeliusen som tog lite skada.

Harrier blir offrad för ett gott syfte.
 Nu får jag in chargen med Angelius som Thrustar in 20 mäktiga skada på Juggernaughten. Raeken försöker vapenlåsa Drago, missar sin attack och får därmed stå och dumglo. Absylonia castar Blight Field på hela klumpen och Playing God på Carnivean så den fick slå sönder Juggernaughten och börja banka på Decimatorn tillsammans med Scythean.
Under Klemses tur så kör han speed + Pathfinder (för att kunna charga över wrecket från Juggernaught, castar Unearthly Rage och chargar in i angeliusen som sitter med def 17. Karchev missar 2 av tre attacker och rullar skitdålig skada med sin fist. Angeliusen pustar ut.
Raeken tar en enda smäll från Drago, men Klemse rullar bra och Raeken står kvar med 1 liv. Scythean tar lite småstryk men inget viktigt.
I min runda featar Absylonia och jag låter Carnivean dundra in skada på Karchev. Ett par dåliga slag och Karchev står med 21 boxar kvar.
"Jaha, jag kör väl Angeliusen då. Armor Piercing attack. *träff*"

22 skada rakt in på Karchev.

Där dog Karchev och tur var väl det. Det hela hände på att jag kunde finta bort infanteriet och det lyckades jag göra med 2 harriers och Klemses urusla tärningar. Hade Klemse Tow:at första rundan istället och sedan dundrat in med alla jacks först hade det nog sett helt annorlunda ut, nu blev det en Legion first strike som jag kunde leva på. Blight Field räddade min röv också.

Attritionpoints för dagen:
Dan: 12 (Juggernaught och caster)
Klemse: 2
Det ser konstigt ut och det var det. Tack och hej!
/Dan
 
*Det här ska jag komma ihåg när Dan står o trashtalkar Angeliusen igen för att den är så osäker och allt hänger på att rulla bra på AP attacken. Den gång Dan rullar dåligt på den attacken har ännu inte sett ljuset. //Webmastern




4 kommentarer:

  1. In the Legion of Everblight, Absylonia plays you!

    SvaraRadera
  2. Trevlig rapport. Själv fick jag ju storstryk av Karchev precis innan...
    /Tommy

    SvaraRadera
  3. Härlig läsning, ser fram mot framtida krönikor om Dans vansinniga AP-rull!

    /Rickard

    SvaraRadera
  4. Jag vill bara kommentera eftersom jag fått bannor av Dan att jag inte har gjort det. Varsågod!/Pierre

    SvaraRadera