söndag 10 oktober 2010

Tärningsshenanigans!

Skrev ju lite om min naturligt inbyggda otur i förra inlägget och kom att tänka lite på det här med hur man behandlar sina tärningar. Liksom idrottsmän är vidskepliga, vet jag ju att det även förekommer i tärningsrullar kretsar, och oftast är det tärningarna som är föremålet för vidskeplighet.

Jag har redan slitit ut ett sett med tärningar till WarmHordes och införskaffade sonika helt enkelt nya under Lincon i våras efter en längre tid med extremt dåligt rullande. Jag intalade mig att det var för att de gamla var GW-tärningar som de strulade.

De nya tärningar behandlas exklusivt. De förvaras i en gammal sidenpåse för thé inköpt av en bekant i en by i Himalaya. De ligger nästan alltid i närheten av en Buddah figur och en autentisk kopia av ett sådant där huvud på Påskön. Allt för att suga i sig av positiv energi. I påsen förvarar jag även en drös med Rackham-tärningar för att dessa ska sprida sina 6-rullar egenskaper till de nya tärningarna. Rackhamtärningar är ökända sedan Dan fick en sådan tärning för ett par år sedan. De har en röd  drake som symbol för 6 och just Dans tärning hade en envis förmåga att alltid rulla 6 i alla möjliga och omöjliga situationer. Så att ha en hel drös av dom i samma påse som mina WM-tärningar måste snart till slut ge resultat.



BEHOLD!

Så hur gör ni? Kommentera gärna inlägget här och skriv hur ni behandlar era tärningar. Känner en gammal rollspelare som bastade med sina tärningar i en läderpåse under pungen. Allt för att bringa tur. Så inget sätt är för tokigt!

Eller är jag ensam?

//Stefan

10 kommentarer:

  1. Vad du än gör så tänker jag göra tvärtom.

    /Mattias

    SvaraRadera
  2. Jag köper nya när dom gamla börjar rulla för dåligt, eller så får jag nya för att mina motståndare inte ser vad mina tärningar visar.

    SvaraRadera
  3. Jag funderade kring påsen när vi spelade sist. Just kring tärningarna håller jag inte på med så mycket fuffens. Jag vet ju att själva rullet sitter i mig, inte i tärningarna. Därmed inte sagt att jag inte har annat fuffens för mig.

    Jag har oftast min kopia av Koranen i väskan när jag spelar mina Tallarns i 40k. Har vid väl valda tillfällen lagt den på bordet för att suga i mig Allahs välvilja när jag spelar. Har även döpt alla mina karaktärer efter de muslimska profeterna eller andra framstående muslimer. Några är även döpta efter änglar. Alla dessa namn uttalas självklart på arabiska. Jibrail, inte Gabriel, Musa inte Moses, Dawud inte David, Isa inte Jesus osv.

    Vid ett tillfälle har jag spelat 40k mot en kille som hade klart främlingsfientliga åsikter (vi snackar intatuerade svastikor, fängelsestraff för hatbrott mm, enligt ryktet i alla fall, mot mig var han from som ett lamm, men så är jag ju ljushårig och ljusögd också). han spelade självklart: Space Wolves. När jag lade tärningarna på min Koran så till och med påtalade han att det kändes olustigt. Självklart vann jag.

    /Pierre

    SvaraRadera
  4. Wow vad sköna ni är hahaha, någon som vill spela ? ;)

    /Lunaticman

    SvaraRadera
  5. Jag behandlar inte mina tärningar på nå't särskilt sätt, men det verkar bara göra att de vill försöka få min uppmärksamhet mer genom att rulla bra.

    /Johan, med sina blå tärningar!

    SvaraRadera
  6. @ Pierre

    Du är modig du som tar på dig allt ansvar för tärningsresultaten själv. Jag å min sida skyller allt på tärningarna. Hur skulle JAG kunna vara inblandad i vad dom rullar!?

    @ Johan

    Du har gett mig en idé. Inför turneringen i vinter ska jag ignorera mina tärningar, ta ut dom ur påsen och låta dom ligga oupmärksammade,frusna och utlämnade på balkongen, så att de inser vilket priviligerat liv de lever annars. Det kanske kan skrämma dom till bättre resultat!

    @Lunaticman

    Visst vill jag spela. Har du fått någon armé ännu? I så fall är det bara att vi bestämmer tid!


    //Stefan

    SvaraRadera
  7. @ Stefan

    Inga problem att ta ansvar för rullandet när man slår så bra som jag gör... 5+ save i 40k innebär att man har 50% chans att klara sig eller hur? Snittet på 2 t6 är väl 9? Eller hur?
    /Pierre

    SvaraRadera
  8. snittet på 2 tärningar som rullar är sju mest på grund av att det är det tärningslags som det finns mest utslag för, tätt följt av 6 och 8.

    på en tärning borde det vara 2/6 chans att klara sig med 5+ save, vilket borde bli 33,3% procent ungefär.

    Sen kan ju min matematik vara fel men men,

    @Stefan efter jul får jag mina modeller då blir det spel!

    SvaraRadera
  9. Ojojoj, så naivt att tro att matematik och verklighet hänger ihop...!

    /Johan

    SvaraRadera
  10. Egna empiriska studier är bättre än "vetenskap".

    SvaraRadera