lördag 23 oktober 2010

Ligamatch 3 Troll vs Cygnar

Efter nästan ett halvt års väntan, blev det äntligen match mellan Johan o mig! Det var dags och för match nr tre i ligan för min del och jag ställdes för andra gången någonsin mot Johans Cygnar. Det skulle visa sig bli ett episkt slag... iaf i tid mätt!

Min Lista var:

Grissel Bloodsong

Mulg
Slagtroll

Fellcaller
Stonescribe chronicler

Min Kreilstone
Max Fennblades
Max Burrowers

Johan ställde upp med något i denna stil (har inte järnkoll på namnen):

Epic Haley

Stormclad
Squire
Sentinel
Lancer

Mechanic (Harlan?)
Junior warlock

Stormblades med UA


Johan vinner ruller och väljer att gå först. Vi deployar:

Cygnar

Trollbloods
Tur 1:

Johan flyttar allt framåt en liten bit, orolig över "Skornetrollens" enorma räckvidd iomed Grissel och hennes Hoof it. Till sist sparar han dock sitt Ess i rockärmen. Sentinelen ränner full fart mot Dygmies, Haley aktiverar o kastar Time Bomb på dem och dödar 4st rakt av.

Trollen svarar med just det Johan fruktat, ett tidigt feat från Grissel så att hela armén får ett extra move i slutet av turen. Fennblades springer och binder upp Stormclad och Lancer. Dygmies gräver ner sig och rör sig mot mitten. Grissel kastar även Hallowed avanger på Mulg.
Översikt efter Tur 1

Tur 2:

Johan skyfflar runt lite med sina jacks. Sentinelen lägger ut sina templater för att kontrollera min deploy med Dygmies och chargelanes för Fennblades. Sedan chargar Stormblades fennblades och får ut en stor del av dem. De får ta moraltest, men står kvar. Sedan händer inte mycket mer.

Här gör jag mitt som synes avgörande drag. Iom sitt vengence move så går en av fennbladsen in i Sentinelens templat, tar en kula och dör, helt med flit. Efter lite diskussion är vi ganska överens om att detta triggar "Hallowed avanger" och Mulg får charga 7 inch rakt fram. Detta gör att han kommer nå Stormcladen i sin aktivering.
Dygmies gräver upp mitt framför Stormbladen, chargar in och har ihjäl 5 stycken. Grissel, kreilstonen, SSC och fellcallern springer för allt va de är värda, allt för att Mulg inte ska hamna utanför control när han chargar. Grissel sjunger Hoof it på Dygmies och SSC späder på med Heroes tradgedy på samma mål. Och nu var det dags: Mulg krossa stor metall maskin! Med god marginal stormar han in i Stormcladen och slår sönder den med 4 stycken mäktiga svingar. Även om han dog precis på poängen, så var han oåterkallerligt död! Nu såg det bra ut!


Översikt efter tur 2
 Tur 3:

Hur skulle Johan kontra detta? Han funderade och funderade....



Johan var tvungen att lägga alla slantar på en assassination run, även om det såg lite svårt ut. Lösningen blev att slå fri Sentinelen, rulla 6 skott och peppra allt mot Grissel. Men med ARM 18 från kreilstonen så stod Grissel med 8 liv kvar. Detta triggade Protectiv fit två gånger om och Mulg traskar in i kontakt med Haley. Haley var tvungen att lägga lite fokus på att komma ut från Mulgs range och fick bara iväg en timebomb mot Grissel, men det misslyckades. Hon telekeniserar bort Mulg och sig själv ännu längre bort. Sedan featar hon.

Under min tur får jag inte mycket gjort iom eHaleys feat och jag får bara flytta fram positionerna en aning.  Mulg vandrar mot Haley och lägger sitt animus, så att hon inte kan börja trolla inom hans comand.


Översikt tur 3

Tur 4:

Johan får ännu en tur på sig att försöka assassinera mig, men jag står med 4 transfers och det ser mörkt ut. Sentinelen vadrar ur närstrid och skjuter mot Kreilstonen och tar ut de sista i stenbärarna. Haley tele-kinesar sig själv och Mulg igen. Hans onda plan var att telekenisera ut Mulg ur Grissels control med två fury på sig. Dygmies dör helt o hållet åt lite närstridsattacker o magi.

När vi mäter är Mulg inom Grissels control med några millimeter och jag suger in hans fury. Sedan går han in i sentinelens rygg och klubbar ihjäl både honom och mekanikern.
Slagtrollet går in i lancern, tvåhandskastar den in i Haley och gör 6 i skada på henne. Efter det går Fellcallern fram och lägger sin spray som gör ytterligare några poäng. Sedan avancerar Grissel, lägger sin spray och avslutar med att dumpa en "Rift" i huvudet på Haley som går till de sälla jakt markerna.


The finishing move!

Game over! Vinnst till trollen och en attrition poäng på 29-10!

Vi började matchen så smått vid 17:30 och var inte klara förrens vid 21:15 eller något. En episk batalj och en av de roligaste matcher jag spelat. Det blev ju inte bättre av att jag vann!

Tack för matchen Johan, så ses vi igen till sommaren! ;)

//Stefan

5 kommentarer:

  1. Sentinel = Cyclone

    SvaraRadera
  2. Mutantias pekade ut efter vår match att Hallowed Avenger inte funkar på covering fire, moralisk segerrrrr! ;D

    /Johan

    SvaraRadera
  3. Du glömde påpeka att Johan låtsades vara förvånad över hur bra Haleys feat var. Sämre skådespel än i resident evil 4!

    SvaraRadera
  4. Jättefin rapport! Att MSpainta in pratbubblor i bilder är helt klart underskattat.

    /Rickard

    SvaraRadera
  5. @Johan

    Den moraliska segern får vara din! (Så tar jag ligasegern)

    Allvarligt, så var det synd att ett sådant misstag skulle vara så avgörande. Huvudsaken var väl att vi alla var överns om att köra så just då. Så få vi köra rätt nästa gång.

    //Omoraliska Stefan

    SvaraRadera