torsdag 9 september 2010

Webmastern raljerar #1

Jag är Trollbloodsspelare som man kanske kan lista ut av listan här till höger. Så det kommer onekligen bli en del funderingar kring Trollblooden på den här bloggen, det blir oundvikligt. Hoppas bara ni kan följa mina snurrande tankar.

Jag gjorde som jag alltid gjort när jag startat upp ett nytt spel; jag började med rasen/fraktionen som jag tyckt har de tuffaste figurerna. Och Trollblooden har tilltalat mig redan innan jag visste något om spelet. Till exempel satt jag o fingrade på köpknappen för en Diretroll Mauler att ha som Wintertroll till mitt Norselag i Bloodbowl. Tuffare figur är svårt att hitta för det ändamålet. Scattergunners var även hur tuffa som helst när de kom. Så skulle det någon gång spelas WarmaHordes så hade jag tidigt klart för mig vad jag skulle välja. De kraftiga underarmarna, de stenbitsskäggiga ansiktena och anspelningarna på skottska högländare lockade mig mer än någon annan fraktion. Och så småningom så letade sig spelet in i vår spelgrupp. Valet var klart. . Valet på min första Caster föll på Grim Angus. Varför? Han hade snyggast modell. Hade inte den blekaste om hur han var spelmässigt när jag bestämde mig. Efter det rullade det på och rullar fortfarande på. Jag startade upp precis i brytningen mellan Mk I och Mk II och köpte på mig figurer utifrån fieldtest reglerna. Så vitt jag förstod så var Trollen kanske inte ”Tier one” i Mk I. Detta störde mig föga, då jag allt som oftast inte är ute efter det kompetativa spelandet, utan mer är med för den sociala upplevelsen. Mången är de spel där jag valt att spela det jag tycker är tuffast och som senare visat sig vara lite på den svagare delen spelmässigt. Men jag har njutit av de få segrar jag fått och kan alltid hävda den moraliska segern när man mött någon ostlista och fått storstryk. Det rinner av mig som vatten. Det roligaste är ju att ha fått spela.

Men nu är alla MKII hemlisar ute, och plötsligt säger Internet att Trollen har blivit ”top of the line”!

Och nog kommer Janissa Stonetide och Fennblades UA att påverka metat på något sätt. De är rent ut sagt galet bra! Har hunnit få in två spel med Fennbladen med UA och turen de får in chargen gör dem ruskigt bra. Helt plötsligt har du inte bara en ”tarpit” som stod sig i paritet med andra. De var väl inte bättre eller sämre än något annat som hade en sådan uppgift, men nu är de ett hot i sig själva. Det är ett anfallsvapen i sig själva. 13 inch threatrange, terror and whatsnot! De har blivit ett autoinclude på gott och ont. Jannisa Stonetide för så många verktyg med sig på banan för bara 3 poäng att hon säkerligen kommer att inkluderas i de flesta listor framöver.

Men jag ser bara bekymmer! Jag kommer ju inte längre kunna dölja mitt bristande spel med en okompetativ lista.

– Va! Vann du inte trots Fennblades och Janissa? Sopa!

Dessutom kanske inte figurerna är tuffa. Och då kan jag ju inte spela dom. Fast, det är ju troll… så nog kommer de vara tuffa!

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar