måndag 20 september 2010

Webmastern raljerar #3 The go to beasts

Så ska man välja bestar då. Trollen har en del ganska sjyssta bestar att välja på, både på light och heavy sidan. Idag ska jag välja en light. Vad har jag att välja på då? Jo jag äger följande:

Impaler x2
Axer
Slagg

På inköpslistan ligger: Pyre

Min lightfavorit som är närmast att bli ett standardval är Impalern. Hur närstridstungt man än går i övriga delar av listan är det alltid skönt att ha ett range alternativ och impalern kan i trängda stunder slänga iväg sitt spjut 12 inch, P+S 13 med critical smite. CS är inget man ska hoppas på eller spela efter, man får helt enkelt ta det som en najs sid effekt. Med reach kan han även binda upp en del figurer om det skulle krisa. Jag gillar att hålla honom ganska långt bak, bredvid min caster. På så sätt kan han vara en support i de första rundorna och förhoppningsvis kunna vara en kraft att räkna med lategame. Han är även mitt förstaval för att lägga transfers på.

Han slåss om platsen med Pyretrollet. Jag har ännu inte modellen, men har proxat honom otaliga gånger nu mot Dan och hans eldsprutande drakar, och hans +2 STR buff är inte dum. Just mot legion är det ju gött att kunna göra en beast immun mot eld. Även han känns mer tillrätta  lite längre tillbaka i banan, där han kan lägga sin buff, ta transfers och få iväg ett o annat skott.

Axern är även han stabil, men passar inte riktigt min spelstil och jag har andra enheter som sköter närstriden. Hans +2 SPD är ju väldigt bra, men jag har lite svårt med "heavy beast missiler" - taktiken. Gillar den inte riktigt, så han är inte mitt förstaval.

Slaggtrollet gör sig bäst mot warmachine faktioner, det är min starka uppfattning, och då jag hitintills oftast möter Hordes, så har han fått mycket begränsad speltid. Kan mycket väl bli så att jag testar honom i ligan när jag möter warjacks, men jag är inte så bekväm med honom.

Så...det gäller ju även att äga modellerna, vilket gör att mitt val faller på Impalern nu till en början då jag inte ens äger ett Pyre, och Axern o Slagget inte riktigt är mina favoriter. Jag kan honom ganska bra nu, då jag har spelat honom från start, och han är ett stabilt val som tillför ranged i de annars så närstridsorienterade trollen.

5+9= 14p spenderade.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar