söndag 19 september 2010

Webmastern raljerar #2 -Ligaval

Nästa fredag drar våran liga igång och jag har börjat älta listor i mitt huvud. Val, val och åter val. Och till råga på allt är det riksdagsval idag. Men utan att bli politisk är jag i valet o kvalet inför hur jag ska bygga min lista inför ligan. Jag har resonerat fram o tillbaka och kommit fram till att jag i största möjliga mån ska köra på en lista som ska ändra sig så lite som möjligt från gång till gång. Min erfarenhet av WarmaHordes är att det är ett spel som belönar den som kan "sin" lista, vet hur den spelar och vilka trix man har att ta fram i olika situationer. Listan behöver nödvändigtvis inte vara den hårdaste listan som går att uppbringa, utan poängen är att man är bekväm med hur de enheter som listan innehåller fungerar tillsammans. Därför ska jag i minsta möjliga mån hålla på och bygga nya listor inför varje match, utan jag ska ha en grundstomme att luta mig tillbaka på, som jag kan bygga upp erfarenhet med och som jag genom övning kan bli bättre på att spela.

Så vad har jag hitintills gjort för val? Jo... Jag har gjort en liten förstärkning på modellfronten för trollen inför ligan. En riktig hardcore uppgradering! Våran mest brutna enhet! (förutom Fennblade med UA, men de figurerna har ju inte kommit än) Döden från underjorden: Burrowers!

Dessa små killar kan sätta käppar i hjulet för mången motståndare, och med tex eMadraks feat i ryggen kan de uträtta smått fantastiska saker. Så har jag iaf läst mig till att det ska fungera. Min erfarenhet sträcker sig till att ha proxat dom i två matcher. Och inte med så värst mycket framgång. Vi kan väl säga att deras undergång kan stavas "Blightbringer". Men nu när man slipper möta Saerynlistor femtioelva gånger på raken så ska jag plocka fram de här gossarna för att skapa lite destruktion, kaos och förvirring.

De är dock en stabil enhet som tvingar motståndaren att spela reaktionärt. Du kan inte kontra dem (om de spelas rätt) förrens de har fått iväg en runda med 10st STR 14 skott rakt upp i röven på dig. Okej att de har RAT 4, men med en fellcaller så har du fått upp dem till RAT 6, vilket inte är fy skam i en Trollbloods armé. De har en fin threatrange då de har Advanced deploy och med sitt grävande kan nå ca 19 inch på en charge om man räknar från den punkt de grävde ner sig på. Lyckas du inte få ut dem i rundan efter de hoppast upp och fyrat av sina små kanoner, gräver de ner sig igen och kan hota din caster om matchen ser ut att dra ut på rundorna.

Så mitt första val är alltså Dygmies. Baserat på att de både ska vara bra och för att jag behöver bli bättre på att lära mig spela dom.

Mitt andra val, som jag inte kommer att gå in så djup på är: Fellcaller. Han är en nödvändighet om man ska få Burrowers att framstå som ett tillräkligt potent hot. Hans +2 MAT buff som Burrowers kan använda på sina kanoner i närstrid kan helt avgöra om en charge blir lyckad eller ett totalt fiasko. Så han blir något av ett aoutoinclude.

Så... 9p spenderade. Vad blir mina nästa val?

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar