onsdag 22 september 2010

Webmastern raljerar #4 Tunga val

Sitter o väntar på att det ska bli dags att lämna barnen på dagis. De sitter bänkade framför bolibompa och jag framför datorn med en kopp kaffe. Dags att välja tunga beasts!
Vad har jag att välja på?

Mauler
Blitzer
Bomber
Mulg

Redan här kan jag säga att det nog är i den här avdelningen jag kommer att variera mig mest beroende på vad jag kommer att möta och vilken caster jag kommer att välja. Mulg och Mauler är det bästa jag kan uppbringa i en ren närstridslista, tex eMadrak eller Grissel. Blitzern och Bombern är mer vigda åt casters som fokuserar på Beast eller range som tex Grim, Gunnbjorn eller Calandra.

Mitt val av Impalern går bra ihop med de mer range orienterade beastsen pga hans "Far strike" animus, men han kan även ha synergier med castern som med eMadrak eller Grim, vilket gör att han inte blir ett dåligt val även om de rangefokuserade beastsen får vara med o spela.

Jag gillar verkligen Mulg och Bombern. De två ytterlighterna. The Mulginator är helt enkelt en av spelets absolut bästa beatsticks och kan klubba sönder i princip allt som en motståndare kan slänga på honom. Det är skönt att ha en sådan kille på sin sida. Tyvärr kostar han så mycket poäng och har sådan begränsad SPD att man ofta finner sig spela hela spelet runt honom, vilket kan vara lite tråkigt. Bombern är stabil. Två fullt boostade STR 16 AOE 4 bomber per tur, gör honom till ett prime target för motståndaren. Man kan inte strunta i honom, då han kan ta ut stora högar med infanteri eller med hög reabilitet förstöra 1-2 system på en warjack per tur. Han gör sig även bra med Impalern som ger honom +4 i range.

Som jag resonerar nu, och med de casters som jag funderar på att starta med, lutar det åt Bombern. Figuren är assnygg, han är stabil och han passar min spelstil. Men får jag för mig att han inte passar... ja då tar jag fram mitt stora stentroll med sin klubba. Han är ju ändå för söt! Men Bombern tar jag som mitt förstaval.

5+9+10= 24p

//Stefan

2 kommentarer:

  1. Earthborn hälsar att han känner sig lite bortglömd och övergiven. Underskatta inte heller all mysig synergi som finns i vanliga Digertrollets +3 STR animus för ranged, t.ex på Impalerns spjut (om man inte behöver Far Strike då) eller eMadraks dubbelt kastade yxa på featrundan.

    SvaraRadera
  2. Eartbornen är lite bortglömd, det kan jag hålla med om. Han är högt upp på införskaffningslistan dock. Dock är ju den primära taktiken med honom just Missil-trollet, vilket jag har lite svårt för. Jag upplever mest att jag slösar iväg ett troll när jag slänger iväg honom för långt o för ensam. Antagligen behöver jag träna mer på just det spelet.

    Maulern är absolut inte fy skam. Han letar sig in i många listor, framför allt i de där jag anser att Mulg är för långsam eller för dyr. Han kan banka ansikte bra han med!

    SvaraRadera