lördag 12 november 2011

Derby hets!

Nyheten om att ett par linköpingsbor har tagit sig ann spelet spred sig via djungeltrumman på Gotapair härromdagen. Nyheter som tas emot med glädje och en spirande kännsla av hat.

Ni som inte bor i "den fjärde storstadsregionen" kanske står aningslösa om den mångåriga rivalitet som råder mellan städerna Norrköping och Linköping. Två städer så nära men ändå så olika har i flera decenier odlat en rivalitet som tagit sig många uttryck. Linköping har varit universitetsstaden, med en akademisk högervridning och Norrköping en arbetarstad ut i fingerspetsarna, med en dragning åt vänster. Nu generaliserar jag naturligtvis, men i stora drag så är det så man har sett på det. Vi i Norrköping har nog mer agg mot Linköping än tvärt om och det ligger nog en del avundsjuka i det hela. Stora sår har rivits upp när ishokeylaget Vita hästen överansträngde sig i sin kamp om att nå elitserien, gick i konkurs och vi på håll fick bevittna LHC (Linköpings hokeyclub) göra den resan istället. Åt andra hållet är IFK Norrköpings ädla historia i jämförelse med Linköpings totala avsaknad av ett fotbollslag något man gärna gnuggar i ögonen på folket ute på slätten. Och nej, Åtvidaberg FF räknas inte.

I dagarna förs en ganska smutsig kamp mellan politiker angående vilken flygplats som man ska satsa på, Norrköpings eller Linköpings, och sådär håller det på. Ingen vill liksom erkänna att den andra är bättre på något.

Vilken härlig grund att bygga en rivalitet i figurspel på! Vi har haft en lite duster med LBK förut, men just nu spelar de mest 40k och FoW, och vi spelar som ni förstått i huvudsak Warmachine. Som anekdot var det under ett "hatmöte" mellan LBK och Akenkaset i Warhammer fantasy för ca 4-5 år sedan som Pommacen dök upp som pris för sistaplatsen. Jag spontanhandlade en jumbo-pommac på Lucullus och deklarerade att den som kom sist skulle få trösta sig med lite traditionellt svenskt läskeblask. Ingen kommer ihåg vem som vann, men alla vet att den dagen blev Dan Alf, "Pommac" med hela svenska folket. Sedan dess är pommacen standard i alla turneringar där vi har ett finger med i spelet. Senast dök den upp på BSK och förgyllde sistaplatsen med sitt förföriska bubbel.

Nu har alltså "Linköping Warlords" dykt upp på scenen och förhoppningsvis kan vi få till stånd lite hatmöten oss imellan. Inget sätter mer krydda på spelmöten än "äkta hat" mellan motståndarna! Att Pierre bor i Linghem, Jag har bott i Linköping i två år, min son är född där och jag nu bor i Söderköping, JohanA har bott i Linköping ännu längre än jag och att Dan härstammar från Mjölby har ingen som helst betydelse i samanhanget. Vi förenas av våra identiteter som Akenkasare i kriget mellan  vi och dom.

Så Warlords, känn ingen press, men jag skulle vilja säga en avslutande grej:

- Din mamma!



Linköping har problem, utan att veta om det!

 
* för er som har svårt att utläsa ironi i text på internet utan smajlisar till hjälp skulle jag vilja antyda att en del av denna texten skulle kunna vara skriven med en portion av det ovannämnda.

6 kommentarer:

  1. Jag vill bara påpeka att jag inte bor i Linghem utan i Vårdsberg. Dvs ett pöar kilometer närmare Linköping än vad som insinueras. Dessutom har jag bott i Linköping mellan 1998 och 2001. Detta har dock inte hjälpt mig att acceptera staden på något sätt. Vidriga pizzor, att inte som standrad dela upp sina kebabsåser i röd och vit sås (kebabsås, vad fan är det för skämt?), LHC, damfotboll, Alliansen, Lars Winnerbäck (ok, han kanske är okej), Domkyrkan, att ha en Borgmästare och en biskop. Allt är förkastliga symboler för Linköping och överheten.

    Jag utropar min tomt som en koloni till moderlandet Peking även om den är belägen söder om Göta Kanal. Mitt mål är att sprida den sanna läran om Arbetarkultur, goda pizzor, Markus Krunegård, Eldkvarn, IFK Norrköping, Bråviken, Kolmårdens Djurpark, Lastfartyg, Norrköping Dolphins och Vita Hästen.

    I mitt hobbyrum vajar en vintagehalsduk med Hästens emblem. Hos mig får mina barn lära sig att man kan rösta rött och man kan rösta fel. Hos mig gör vi som andra bra arbetarbarn, vi tar till flaskan om det är jobbigt, inte gråter ut hos terapeuter. Man åker till Puerto Rico på kanarieöarna med charter, inte till Puerto Rico i latinamerika med första klass. Leve proletariatet!...oj, jag blev visst lite medryckt där. Men en liten hatmatch mot Warlords vore verkligen trevligt.
    /Pierre "Pirrekurr" Ohlsson

    SvaraRadera
  2. Jag kommer ihåg harmötet med LBK när vi krossade dem i 40k. Det är väl delvis topp 5-spelare på dagens ranking?

    Men kom inte uttrycket från när vi spelade mot Thomas "Stockolmarns" gamla 08-gäng?

    SvaraRadera
  3. @Pierre: Din kommentar är precis i den hetska stil jag hade tänkt mig skriva, men sedan insåg kanske skulle kunna uppfattas som lite väl ovänlig. Men du har ju rätt i allt. För jäklar vilka dåliga pizzor de har, och Winnerbäck är askass. Och LHC har en omvänd dragning på mig; jag skulle kunna tänka mig att betala och titta på dem enbart i hopp om att de skulle åka på torsk. Och ta mig faan om det inte blåser motvind i alla riktningar.

    @Matte:Det har du nog rätt i , det var nog mot Stockhomarna som vi först myntade uttrycket. Härliga tider i din samlingslokal.

    SvaraRadera
  4. Ja Blåshålet Linköping är väl knappast bevärdigat titeln stad. Norrköpings lummiga parker längs bråvikens strand och kuperade terräng i kombination med en rik historia och levande kulturliv jämfört med vad våra grannars... Ja vad har de egentligen? Svartån? En rännil av piss. Cloetta Center är det närmaste man kommer kultur och det spelar på godisreklam. En högfärdsborg utan själ styrd av moderat-as. Jämna skiten med marken.

    Hört att de suger på Warmahordes också.

    SvaraRadera
  5. Efter den här fighten kommer man att öppna Pommac fabrik i Norrköping

    Vi här i linköping har rullat tärningar innan någon av er whelps ens var stora nog att se över kanten på spelborden.

    Det är med största nöje jag nu utbringae ett rungandes ITS ON!

    http://www.youtube.com/watch?v=BAERyoCrOk0

    /Golemsson

    SvaraRadera
  6. Som all vet så var det Loranga som tillverkades i Norrköping förr och inte Pommac, denna delikata förlorardryck. Nåväl, jag tror att jag talar för hela Akenkaset när jag säger: BRING IT!
    /Pirrekurr

    SvaraRadera