torsdag 29 mars 2012

Dan to Örebro: Road 1 Fight


I slutändan så valde jag att spela mina Cryx. Jag kände mig för obekväm med Legion och Kallus har jag egentligen knappt spelat med, som alla vet så är nya saker skrämmande. Mina listor blev så här:

Terminus
-Stalker
10 bane knights
10 bane thralls + UA
Tartarus
6 bile thralls
Darragh Wrathe
Gerlak
Gorman
Saxon Orrick
2 warwitch sirens
Withershadow Combine

eAspy
-Deathripper
-Deathripper
-Skarlock
10 bane knights
10 bane thralls + UA
Tartarus
6 bile thralls
Gerlak
Gorman
Saxon Orrick
2 warwitch sirens
Withershadow Combine

Väldigt lika listor och det är skönt för då slipper jag packa ner så mycket. Tanken bakom Terminus-listan är rätt simpel, tuta framåt och feata så fort det finns chans på 3 eller mer själar samt undvik att dö. eAspy-listan följer samma devis fast saknar Tough-bubblan som Terminus så snällt skänker ifrån sig. Båda listorna fokuserar på att leverera många hot samtidigt med viss support. En massa weaponmasters står för dom övervägande hoten medan bile thralls gör sitt om dom kommer fram. Det låter simpelt nog för att vara min gameplan.

Vi anlände lite försenade till Batalj (Örebro går inte att hitta i), stress-skrev ner listorna på steamrollerformulär och sedan kom pairings. Med 4 cryx på plats av 20 deltagare så vore det väl jättekonstigt om jag inte får möte Cryx det första som händer, sagt och gjort jag ska möta  Södertäljes Dalahäst/Dalahingst Emilio, även känd som Muffin. Scenariot är "Incoming!" och han har med sig eAspy och Mortenebra. Terminus mot Cryx kan funka bra, men något som funkar ännu bättre är att ha igång Hellbound och slippa undan motståndarens eAspy feat tänker jag. eAspy bör vara rätt vass mot Mortenebra också när jag har så många odöda infanterister som kan vara ivägen. Jag väljer eAspy och Emilio väljer också eAspy. Det här är helt bisarrt egentligen eftersom vi båda tvingas att använda våra feats mot varandras arméer istället för casters så länge vi båda upkeepar Hellbound, vilket verkade rätt rimligt med tanke på att vi båda hade Withershadow Combine med oss som kunde upkeepa gratis. Det här kan vara Emilios lista:

Lich Lord Asphyxious
* Deathjack
* Slayer
* Slayer
6 Bane Thralls + UA
10 Mechanithralls
Necrosurgeon & 3 Stitch Thralls
The Withershadow Combine
Bane Lord Tartarus
General Gerlak Slaughterborn
Necrotech & 1 Scrap Thrall
Warwitch Siren
Warwitch Siren

Scenariot var som sagt "Incoming!" där vi kunde få control points på  två olika sätt. Antingen kunde man få 1 poäng genom att hålla sin egna Artillery Emplacement eller få 2 poäng genom att hålla zonen på motståndarens sida när motståndarens Artillery Emplacement har pajat. Vi rullar om sida/start, jag vet inte vem som vinner slaget om vad men jag tror att jag går tvåa och får välja deploy.

Emilio deployar sina banes och Deathjacken mot min högra sida, eAspy befinner sig nära objektivet och båda slayers samt mechthralls svärmar upp mot zonen Emilio ska ta. Min egna deploy avviker inte så värst från mitt vanliga deploymentsätt, eAspy med Withershadow bakom sig hamnar nära objektivet. Bile Thralls som "countercharge" bakom alla mina banes. I övrigt så är allt en stor gröt.

Våra första turer är det gamla vanliga, kasta Hellbound, spring framåt med det mesta. Jag utnyttjar mina 2 arcnodes till att springa in och contesta Emilios objective efter att det står 1-1 i CP (båda har hållt sina egna objectives med respektive eAspy's). Efter min arcnode-contest så står det 2-1 till mig, jag slår ihjäl några mechthralls som sedan ploppar tillbaka efter att ha återvunnits av en necrosurgeon. Jag blockerar deathjackens LOS och banes framfart med 3 tuffa moln, samt springer upp med massa bane thralls för att förhindra tramples från deathjacken. Jag såg verkligen till att Emilio behövde göra sig av med 2 def 15 arcnodes för att han skulle få scorea, samt att han som bäst kunde contesta med kanske 3 banethralls. Biles stod redo för att välkomna fientliga contestbanes med en härlig dusch.


Mitt manövrerande gick hem och jag vann 3-1 på CP, men fick 0 AP. Emilio kammade hem  8 AP från mig tror jag, hälften av mina bane knights hade dött mot mechthralls och slayers. Övriga tre poäng kom säkert från Gerlak, som hittils alltid varit sämst för min del. 2 saker står ut från den här matchen, det första är att jag trodde att jag hade glömt att ställa eAspy tillräckligt nära mitt egna objektiv vilket jag som tur är stod inom 4" ändå. Det andra var att Emilio lade rökmoln i mina rökmoln. Karma.



Med en härlig seger som start på dagen så inväntade vi andra på Johan, som dels inte kan flytta modeller i rätt ordning och vars Zaal inte kan feata ihjäl modeller ordentligt. Han spelade så långsamt (34.62% söligare än oss andra) också så vi fick stressäta på pizzeria Bagdad, som faktiskt var jäkligt gott. Nästa uppdrag var nya killboxscenariot, Close Quarters, mot Cygnar, i händerna på Borlänges mest skjutglada person, Linus.

3 kommentarer:

  1. Ja det här var mer en vanlig rapport, ingen Danpport. :(

    Inte ens en paint-bild. :******(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, tog fan flera dagar att skriva. Skrivkramp eller nåt, bra blir det inte.

      Radera
  2. Underhållande läsning, trots att jag inte kan nått om caunter-straik!

    SvaraRadera