måndag 19 mars 2012

Road to Örebro: "Det enda som fattas är en podcast..."


På lördag är det dags för turnering i Örebro. För min del så är det årets första turnering och min första chans att se sr2012 in action "på riktigt", inget övningsspelande utan riktiga matcher mot (förhoppningsvis) nya motståndare. Det stora undantaget för Örebro är att det inte är några karaktärsrestriktioner vilket några kanske tycker är konstigt/bra/dåligt/vadsomhelst men jag tycker det är lite skönt, men ändå jobbigt. Skönt för jag slipper packa ner så många figurer och kan ha mina gamla listor, jobbigt för att jag har övat på att spela med karaktärsrestrikioner.

Listor är det stora dilemmat.  Jag har ett par faktionsspecifika listor färdiga, det jag har svårt att bestämma mig för just nu är om jag ska spela Legion eller Cryx. Cryx har jag blivit rätt bekväm med och känner mig någorlunda trygg med när jag spelar. Legion har jag fått upp ögonen för igen efter att jag fick Kallus och en hel båtlast med Incubis när jag fyllde år i februari av mina med-akenkasare. Kallus är annorlunda och väldigt tuff, dock känner jag mig inte alls så säker med honom när jag spelar honom. Kallus skulle i så fall få eLylyth/Lylyth2 som samarbetspartner. Till Cryx blir det eAsphyx/Asphyx2 och Terminus, några som fungerar helt ok för min del. Jag har lite svårt för att hantera aktiveringsordningen med eAsphyx men jag har övat en del mot Stefans troll med honom på sista tiden just för att åtgärda det.

Cryxlistorna har mycket infanteri och Legion-listorna har många beasts (även Kallus-listan, hör och häpna) och tidsaspekten är ingen fara för min del. 12min per tur är det i Örebro och mina första övningsmatcher råkade jag spela på 7 minuter för jag läste fel. 7 minuter med Cryx, inga problem. Det jag har svårt för är att hantera min Fury under tidspress, för är det något som jag har svårt för så är det uppenbarligen simpel matematik. Om jag ska försöka meta-spela så är anmälningarna tungt viktade mot Khador. Det förhindrar inte folk från att ändra faktion (jag säker faktion trots att det är fel ord) och hjälper mig egentligen inte så mycket då Khador ändå kan spelas på flera olika sätt. Är det en snabb Strakhov, en skytte-Sorscha, warjack-Karchev eller en Pierre-Harkevich? Det är ändå ett rätt brett spann som jag egentligen läser som "hoppas ingen kör med massa Iron Flesh Kayazy/WGDS eller många jacks".  Utöver det så är det mest intressanta att det endast är 1 Cygnar anmäld än så länge och inte alls många Hordes. Warmachine är många fler för tillfället. Jag tror inte att det kommer påverka mitt val så värst men det är intressant läsning.

Hela det här inlägget är väl ett uttryck för min vanliga turneringsångest. Just nu är jag kluven över vad jag ska spela, även om jag minst 3 gånger har "verkligen bestämt mig för att spela Legion/Cryx" redan. Oavsett vad jag väljer att spela så ska det bli skoj att åka till Örebro och se hur dom spelar samt vad som OP i deras meta.  Min förhoppning är att spela mot någon Menoth då jag möter dom så sällan och jag hoppas slippa möta Johans Skorne, oavsett vad jag spelar.

Förhoppningsvis så uppdaterar jag när ett beslut har tagits och i vilket fall så ska jag försöka skriva en rapport efter turneringen. Som vanligt utlovas inga bilder för det kommer jag aldrig ihåg men rapporterna brukar uppskattas av några ändå.

/Ångest-Dan

5 kommentarer:

  1. Spela Mercs vet ajg, nu när det inte är karaktärsrestriktioner. Damiano vill Money Shotta lite hästar...

    SvaraRadera
  2. Hardcore att tappa Reinforcement-/Artificeoskulden på en turnering. Har redan beställt en ny netbook så jag har en blank desktop att lägga en turneringsrapport på.

    PS: Om du kikar på scenarierna nu är du värsta posern. DS.

    SvaraRadera
  3. Jag håller tummarna för dig Dan, och förväntar mig en fullskalig paint-rapport!

    SvaraRadera
  4. Min taktik att inte skriva ett endaste inlägg tills dess att någon annan gjorde det funkar! Och så blir det ett härligt ångestfyllt inlägg av aDan till råga på allt. Goda tider. Nu måste man ju ta upp det här igen efter intressedippen.

    SvaraRadera
  5. Ojojoj, jag har i alla fall bestämt fraktion ^^ . Inte kastare och jag funderar på att köra lite nya kastare, eller i alla fall en och det blir nog en enhet jag aldrig spelat heller :O

    Ser fram emot mer läsning.

    SvaraRadera