fredag 30 mars 2012

Road 2: Cygnar vs Dan i Örebro


Den här gången blir det inte ens några bilder för jag var tvungen att använda min iphone som timer. Jag skulle möta Linus från Borlänge som hade två Cygnar-listor att välja mellan, en eNemo (tufft) och en eCaine (typiskt). När jag valde lista här så ville jag inte använda eAspy ifall att jag skulle få möta eCaine, visst att jag kan skydda mig med molnen men det kräver viss skill att hålla honom borta. Terminus däremot skulle kunna funka helt okej mot eNemo och han har en tendens att frustrera episka Caines. Terminus it is.
Linus valde eCaine till mitt stora förtret, jag har aldrig mött eNemo så det hade varit roligt.
Det här kan vara eCainelistan:

Captain Allister Caine
* Ironclad
* Thunderhead
* Squire
Arcane Tempest Gun Mages
* Arcane Tempest Gun Mage Officer
* * Hunter
Black 13th Gun Mage Strike Team
Lady Aiyana & Master Holt
Anastasia di Bray
Captain Arlan Strangewayes
Gorman di Wulfe, Rogue Alchemist
Harlan Versh
Reinholdt, Gobber Speculator
Stormsmith Stormcaller
Stormsmith Stormcaller
Stormsmith Stormcaller

Det gamla vanliga med en stänk av nytt. Thunderhead är rätt ovanlig att se trots att han funkar bra mot infanterisvärmar, så jag var tvungen att se upp för en vidrig elpuls. Det värsta som kunde hända mig var Thunderhead-puls, B13 som skjuter bort mer av Terminus screen/förkläde följt av Aiyana som kysser honom ---> eCaine-feat. Mina prioriteter  var med andra ord att hålla mig borta från Thunderheaden, döda Aiyana så fort som möjligt och att feata så fort minst 2-3 själar kan sugas in. Scenariot var Close Quarters så mitt mål var att dundra framåt i den patenterade banebollen med Terminus som ankare långt fram. Jag skulle hålla honom borta från min cirkel och röra in så mycket tjafs som möjligt in i cirkeln på hans sida av planen för att  göra oreda och antingen ta ett control point eller tvinga Cygnar att komma närmre mig.

Det här kommer låta som ett typiskt Dan-klagomål eftersom jag själv har bile thralls i min lista, men det som jag verkligen kände skulle avgöra för min del var hur bra Thunderheaden skulle pulsa. Jag brukar inte vara så orolig för Cygnar när jag spelar Terminus, men nu fanns ett legitimt hot som skulle kunna göra mig ledsen.

Ok, vi rullar tärning och jag vinner (3 mot 1 + Anastasia!) och väljer något, ingen aning om vad vi valde. Jag hamnade i alla fall med ryggen mot väggen, bordet vi spelade på var rätt högt så det var rätt najs att stå upp och spela på en behaglig höjd, men det blev lätt obekvämt efter en stund. Första rundan var lite som vanligt för min del, Malediction på Terminus och en himla massa springande framåt med allt. Terminus fulchargade sig framåt för att jag skulle hamna mer åt cirkeln på min sida och efter första rundan såg det ut ungefär så här.  En hel del figurer är inte utmarkerade men dom var inte så viktiga. Dom där tre blåa är B13, jag glömde ge dom text.


Det som händer är något jag inte är så van med och därmed inte utnyttjade ordentligt, Linus backade mycket med sina skytteenheter. Han pressade inte mot cirkeln på min sida och förnekade Terminus själar genom att ställa Gun Mages så långt bort. Det jag borde ha gjort är att ändra mitt mål och köra all out mot min poänggivande cirkel, men istället så var jag för seg och fegade framåt. Mage Storm-skottet från B13 var i vägen för min del för det mesta, jag positionerade mina Sac Pawns klumpigt. Jag blev rätt utskjuten helt enkelt men Terminus själv klarade sig bra, förutom att han blev Black Oilad av Gorman en runda (haha).

Tyvärr fick spelet ett abrupt slut när Caine Gate Crash:ade ut ur Killboxen och jag vann. Vi spelade lite mer ändå efter att ha skrivit ner resultaten. I övrigt så var det riktigt jobbigt att möta någon som faktiskt höll sig utanför min räckvidd så mycket, vilket pekade på en rejäl brist i min armékonstruktion. Nästa fiende, Khador-Carl, Borlänge-Bossen.

2 kommentarer:

  1. Fett skillat att vinna på mordlådan. Gate Crasher borde döpas om till Mind ur Killbox.

    SvaraRadera
  2. Jag hejade på Cygnar.

    Fett plusch för paint dock.

    SvaraRadera